De nadelen van een bedrijfsfilm
- Een bedrijfsfilm kun je vaak maar 1 keer delen: Je moet dus maar hopen dat iedereen die video online ziet op het moment dat jij de bedrijfsfilm plaatst op social media. Het is dan dus lastig om on top of mind te zijn bij je doelgroep.
- Een bedrijfsfilm laten maken kost vaak veel tijd en geld: Er zit veel tijd in de voorbereiding en nabewerking en vervolgens kan je hem maar op 1 moment delen. Hierdoor kan het soms voelen als ‘zonde van de tijd’ in wat een bedrijfsfilm jullie oplevert.
- Mensen hebben weinig aandacht: de kans is klein dat ze een video van 2 minuten die over jullie bedrijf gaat helemaal afkijken. Het is in deze tijdgeest daarom ook vaak interessanter om customer focused te werken en videomarketing in te zetten die relevant en pakkend is voor de kijker. Dit kun je doen door waarde te delen, zoals we in het format Leading Stories doen.
De kosten van een bedrijfsfilm
Daarom ben ik mij gaan focussen op video's waarbij je in korte tijd (2 uur voorbereiding en 4 uur opnametijd) 26 short form video's opneemt. Een win-win op alle vlakken dus.
Ook met terugkerende videocontent aan de slag?
- Als klanten met name bij jullie terecht komen via Google of de website. Het is dan erg handig om in een korte video te laten zien waar je voor staat.
- Een bedrijfsfilm kan ook interessant zijn als je op veel beurzen of events komt waarin je in korte tijd wil laten zien wat jullie doen.
- Een bedrijfsfilm kan ook interessant zijn voor het aantrekken van nieuw talent en fungeren als wervingsvideo.
Als je merk echt in beeld moet worden gebracht met sfeerbeelden is het vaak een goede zet om een bedrijfsfilm op te nemen.
De voordelen van een bedrijfsfilm
Wanneer is een bedrijfsvideo laten maken de moeite waard?
Wil je naamsbekendheid, on top of mind zijn en ontzorgt worden in je marketingplan, dan raad ik je aan om meerdere kortere inhoudelijke short form video’s te laten maken. Hierbij vertel je jullie boodschap verdeeld over meerdere video’s waardoor je:
Veel langer met de content vooruit kunt, vaak wel tot een half jaar. Dit scheelt veel tijd in je marketingplan met het bedenken van nieuwe content, want dit ligt al voor je klaar.
On top of mind wordt: Jullie boodschap wordt elke week een keer benoemd. Zo maak je gebruik van de kracht van herhaling, wordt je on top of mind bij je doelgroep en spreid je je kansen om zoveel mogelijk jullie boodschap onder de aandacht te brengen.
Het vraagt intern veel minder tijd en voorbereiding dan een bedrijfsfilm om alles en iedereen op touw te zetten. Sfeerbeeld en catchy edits zijn namelijk lang niet altijd nodig om de aandacht te pakken en de boodschap over te brengen, het kan juist ook afleiden. Het scheelt dus een hoop tijd en energie als dit niet hoeft.